מיגור האלימות במערכת הבריאות: כיצד נביא לירידה משמעותית במקרי האלימות וניצור סביבה בטוחה לעובדי מערכת הבריאות ולמטופלים?

פרופ' שלמה מור יוסף's picture
פרופ' שלמה מור יוסף
 
 
 
אנחנו מבקשים לעצב מציאות בה הצוותים הרפואיים והמנהליים יכולים למלא את עבודתם מבלי להרגיש מאוימים, ומספר מקרי האלימות המופנית כלפיהם יירד. כיצד נביא לירידה משמעותית במקרי האלימות וניצור סביבה בטוחה לעובדי מערכת הבריאות ולמטופלים?
 
בקצרה
 
בכל שנה מדווחים מאות אירועי אלימות פיזית ומילולית כלפי צוותים רפואיים ומינהליים, כאשר בשלוש השנים האחרונות נרשמו כ-3,000 אירועים אלימים. למרות שורה של פעולות שננקטו לאורך השנים, התופעה מחריפה. כעת הוקמה ועדה לטיפול בנושא ואנו מבקשים להיוועץ - כיצד נמגר את תופעת האלימות?
 
רקע כללי
 
תקיפת אנשי צוותים רפואיים ומינהליים מתרחשת תדיר בבתי החולים ובמוקדי הרפואה הקהילתית (ראו נתוני המשרד לבטחון פנים על אלימות כלפי הצוותים הרפואיים) . על פי משרד הבריאות, כל שנה מדווחים מאות אירועי אלימות פיזית ומילולית, כאשר בשלוש השנים האחרונות נרשמו כ-3,000 אירועים אלימים. בשנת 2011 פורסם דו"ח מחקר של מרכז מאיירס–ג'וינט–ברוקדייל בנוגע לאלימות כלפי צוותים במרפאות ראשוניות בקהילה. על פי ממצאיו, 75% מאנשי הצוות במרפאות דיווחו שחוו אלימות מילולית (צעקות, קללות ואיומים) לפחות פעם אחת במהלך השנה שקדמה למחקר. למעלה משליש (36%) חוו אלימות פיזית (בין היתר זריקת חפצים וסירוב של מטופל לצאת מהחדר) לפחות פעם בשנה, ו–10% שלוש פעמים בשנה לפחות. בנוסף, 85% מאנשי הצוות דיווחו שהיו עדים לאלימות כלשהי בשנה שחלפה – תופעה המוגדרת כ"אלימות משנית". עוד העלה המחקר כי רק 11% מהמקרים מדווחים למשטרה, ואף פחות מגיעים למיצוי הדין. מנתוני המרכז להעצמת האזרח ישנם כ-3000 מקרי אלימות נגד צוותים רפואיים בשנה, מתוכם 800-1000 מקרים מדווחים, ורק 8-10 מקרים מגיעים למיצוי הדין (2%).
 
למרות שורה של פעולות שננקטו לאורך השנים, ובהם תכניות מניעה ממשלתיות, אירועי האלימות כלפי עובדי מערכת הבריאות הינם תופעה מדאיגה וחמורה, הבאה לידי ביטוי במספרים הולכים וגדלים. לאור זאת, הוקמה באפריל 2017 וועדה למיגור והתמודדות עם אלימות במערכת הבריאות, בראשותו של פרופ' שלמה מור יוסף, אשר תעסוק בגיבוש תכנית פעולה ובמתן המלצות למיגור והתמודדות עם תופעת האלימות במערכת הבריאות.
 
 
 
 
17

כל התשובות

הוספת תקנים של רופאים.

משתתף 016's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

רופא / אחות מלווים שיוצמדו למטופל מרגע הגעתו לטיפול ויסבירו לו כל מה שעומד לקרות איתו ויעזרו לו לצמצם בירוקרטיה.

משתתף 015's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

קב"ט בכל מבנה שיסתובב באופן קבוע. זה יכול להיות 1 לכל בניין . אחד המסתובב בכמה מרפאות באותם אזורים. מישהו שיהיה כתובת בעת הרגשה של אלימות כלפי הצוות בזמן אמת.

משתתף 014's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

שתצא הנחיה חד משמעית לגבי אחיות שאין אישור לסגור את הדלת בזמן קבלת טיפול, רופא שקיבל איומים שיהיה איתו איש צוות כגיבוי לאלימות והוכחת המקרה.

משתתף 013's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

לתת שירות אך ורק למטופל לאחר שרק הוא נמצא בחדר הרופא וללא מלווים אלא אם המטופל הינו קטין.

משתתף 012's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

לחצן מצוקה שמחובר למשטרה .

משתתף 011's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

יש להציג שלטים שיציגו שהצוות עושה כמיטבו ואין להפעיל אלימות כלל גם מוסרית וגם כי הדבר לא מקובל ויגרום לתגובה בהתאם מהמשטרה וממערכת המשפטית שיראה זאת בחומרה ( וודאי שתמצאו מילים מתאימות יותר)

משתתף 010's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

להוסיף כח אדם וקודם כל במזכירות :זמן ההמתנה ארוך מדי לקבלת מענה אנושי והלחץ על המזכירות לא מאפשר להן לענות בזמן מספיק ובשקט נפשי כרצוי.

משתתף 009's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

נכון שבד"כ נוטים להדביק את הטיפול בנושא הזה לגורמי הביטחון, אבל אני חושב שגורמי ההנהלה של המוסדות צריכים להיות מעורבים בטיפולים האלה והטיפול צריך להשיג מסקנות ולהמליץ המלצות ולעשות מעקב.

משתתף 008's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

הדיווח- כיום אני מדבר מהעיניים של הרגולציה, אין חובת דיווח למקרים מסוג כזה, לפחות לרגולטור. גם אין חובה לשתף מידע גם בין המוסד הרפואי/קופה לגורמים הרלוונטיים במשרד. אני מדבר מתוך ניסיון.

משתתף 007's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

דרשו התנהגות נאותה גם כשמדובר בסטיות קלות, זה סימון ברור של גבולות.

משתתף 006's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

חוסר וודאות הוא אחד מגורמי האלימות. הסבירו את העומד להתרחש, את התהליך ובהמשך גם את ההליך הרפואי, כמה זמן יהיה עליהם להמתין בתור. דברו באריכות (לא טעיתי) ובשפה פשוטה.

משתתף 005's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

גוף שייתן הסברה - חשיבות הבעיה, מהי התופעה, איך מטפלים בה, איך מורידים אותה. הגוף הזה צריך להיות ברמה של משרד החינוך. צריך להתייחס לזה ולתת לזה פרסום כמו לתאונות דרכים. משרד החינוך מדבר על הרבה דברים, וזו תופעה שמתגברת, אז כבר מהגיל הצעיר צריכים לחשוף את המטופל לבעיה ולחשוב איך מתמודדים איתה.

משתתף 004's picture
נוצר ע"י
11.03.18
1
0
הצבע\י לתשובה
תגובות
משתתף 006's picture
משתתף 006
Vote: 
0
הצבע\י לתשובה
Anonymous's picture

ענישה קשה תיצור הרתעה.

משתתף 003's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

הנגשת מידע באופן אמפטי , תקשורת שאינה מתנשאת ואינה פטרנליסטית תסייע עד מאד בהפחתת מקרי האלימות ותסייע בהפחתת תחושת האיום בקרב הצוותים. במקביל, יש לאפשר ככל הניתן סביבת עבודה הוגנת לצוות המטפל, על כל המשתמע מכך כך שיוכל להיות זמין למטופל כשנזקק לכך.

משתתף 002's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

להעביר לעובדי המערכת קורסים למניעת אלימות ולהתמודדות יעילה כאשר האלימות כבר מתרחשת.

משתתף 001's picture
נוצר ע"י
11.03.18
0
0
הצבע\י לתשובה

סטטיסטיקה

17 תשובות
16
חברים
0
הצבעות
1
תגובות

זמן שנותר לדיון

הדיון הסתיים